La PLATAFORMA DE ASOCIACIONES DE FAMILIARES DE VICTIMAS DEL FRANQUISMO DE LAS FOSAS COMUNES DE PATERNA és una federació d’associacions de familiars de les diferents fosses de Paterna, associacions inscrites en el Registre d’Entitats Memorialistes de la Comunitat Valenciana. Es va constituir el 4 de març de 2019 i reunix més de 350 famílies repartides per tot el territori espanyol.

L'article 4.a dels nostres Estatuts expressa com a primer fi de la Plataforma "conseguir que los procesos de exhumación de las más de 20 fosas actualmente en marcha y de las que puedan aparecer en un futuro en el Cementerio de Paterna, culminen con normalidad e igualdad, restituyendo el espacio a su situación original con la dignificación que contempla las Leyes de la Memoria estatal y autonómica"

Exhumacions

• Concloses les fosses 22, 81, 82, 91, 92, 94, 100, 111, 112, 113, 115, 127 i 128
  • Enguany estem treballant en les fosses 15 i 120
  • Planificades per al 2021 les fosses 21, 63, 95, 126 i 139

I també, el nostre article 4.h parla de "proteger la dignidad de personas y lugares afectados por la represión, dentro de las actividades memorialistas". Ací podeu veure algunes de les accions que duem a terme en favor de la memòria democràtica al País Valencià i a qualsevol altre lloc on la nostra aportació puga ser interessant.

Homenatges

Tots els dies 14 d'abril ens reunim al Cementeri Municipal de Paterna per a recordar els nostres familiars executats des de el mateix moment en què va acabar la guerra civil, l’abril de 1939, fins l'any 1956. A uns 450 metres del cementiri es troba el Terrer, també conegut com el Paredón de España. A més de camperols, sindicalistes i soldats, allà van ser assassinats alguns personatges il·lustres, com ara el rector Peset Aleixandre o el ministre d'Indústria en la República, Joan Peiró.

Concentracions

L’últim divendres de cada mes, de 19h a 20h, ens reunim en la Plaça de la Verge, en un espai i un moment idoni per tal de divulgar l’ocorregut en el Terrer de Paterna. Els familiars llegeixen poemes o cartes dels seus avis escrites des de la presó. Es llegeix també el nom de totes les persones assassinades en Paterna i es ofereix informació sobre el seu poble de procedència, professió o edat. En ocasions, poetes i cantautors com Pau Alabajos o Vicent Camps, han volgut unir-se a la causa aportant les seues creacions.

Ponències

Les Missions de la Memòria és un projecte concebit per la Coordinadora d’Associacions per la Memòria del PV, en el qual participa la Plataforma de Familiars, amb l’objectiu d’impulsar juntament amb el personal docent dels centres educatius, la difusió de la Memòria Democràtica entre l’alumnat d’ESO i Batxillerat , mitjançant fonts directes, com a instrument en la seua formació en valors democràtics i en el coneixement de la veritat.

Exposicions y conferències

El Silenci trencat: Les fosses de Paterna és una exposició fotogràfica que homenatja els 2.238 represaliats. L’exposició, de caràcter itinerant, ens ha acompanyat en les diferents xarrades que hem impartit en instituts i ajuntaments, i l’oferim a institucions que tinguen interès per exhibir-la. És un recorregut pel silenci, el buit i el dolor, un compromís enfront de l’oblit.

Ens sentim molt orgullosos perquè, pel nostre treball, ens van atorgar el PREMI D'HONOR A LA DEFENSA DE LES LLIBERTATS I LA SOLIDARITAT DE LA VILA DE PEDREGUER l’any 2019.

per a contactar amb nosaltres